•• Mantelzorgen doe je niet alleen ••

contact

Fase 1 - op ontdekkingstocht door de organisatie

In deze eerste fase ga je op ontdekkingstocht door de eigen organisatie.
Om de vragen uit fase 1 te beantwoorden kun je gebruik maken van diverse tools zoals interessante sites en YouTube video's. We hebben er hieronder al een aantal voor je verzameld. Vaak zijn er ook al antwoorden (of delen ervan) gegeven in de strategische stukken van je organisatie. En je teamleden (bestuur, manager en communicatie) hebben vaak ook al ervaring met het beantwoorden van deze vragen. 

 

Beantwoord eerst de vragen vanuit de organisatie en de cliënten voor wie je werkt. Kijk dan nog eens goed naar de antwoorden... Welke dingen doe je ook voor de mantelzorger van de cliënt? En bij welke dingen helpt de mantelzorger juist jou om je werk goed uit te voeren of het gewenste resultaat te behalen?

In deze eerste fase omschrijf je:

  • Wat het belang is van je organisatie
  • Waarom je doet wat je doet
  • Wat je Droom is
  • Waar je nu staat met mantelzorg
  • Wat de mantelzorger ervaart

Onder de afbeelding van Fase 1 vind je tools die je hierbij kunnen helpen. 

Wat is het belang van mijn organisatie

Je kunt hiervoor de 'Hedgehog Principle' van Jim Collins gebruiken.
Omschrijf:

1. Waar de organisatie een echte passie voor heeft
2. Waar de organisatie het allerbeste in is
3. Waardoor de organisatie economisch bestaansrecht heeft (inkomsten zoals dienstverlening, subsidie, giften etc.)

Daar waar de overlap zit tussen de 3 gebieden vind je het belang van je organisatie.

 

Waarom doe je wat je doet

Een goed startpunt hiervoor is om de Golden circle (start with Why van Simon Sinek) van de organisatie te omschrijven.

(klik op de afbeelding om in te zoomen)

Je omschrijft als eerste wat je doet. Denk hierbij aan de diensten die de organisatie levert, van voor de hand liggend tot die diensten die je eigenlijk ongemerkt erbij doet. Het is handig om hier meteen ook de resultaten bij te benoemen. 

Bij 'hoe' zoom je verder in op het proces (met welke mensen binnen de organisatie maar ook externe organisaties), vanuit welke kernwaarden je dit doet (op deze site vind je een handige lijst), en waarom juist jij hier goed in bent.

De 'why' is vaak het lastigste om te omschrijven. Maar het antwoord op deze vraag geeft het beste inzicht in hoe jouw organisatie werkt.
Voor de why omschrijf je de droom van de organisatie (meer hierover in het volgende punt), je doelen (vaak te vinden in het jaarplan) en welke waarde je toevoegt in het leven van je cliënt of aan de maatschappij. Hiervoor kun je onderstaande afbeelding gebruiken.

(klik op de afbeelding om in te zoomen)

 

Omschrijven van de Droom

Hoe ziet de wereld er over 10 of 20 jaar uit? Welke plek neemt jouw organisatie dan in? En hoe is het leven veranderd voor de mensen met wie je te maken hebt? Door het omschrijven van de Droom geef je richting aan waar je mee bezig bent. Het mooie is dat je de Droom abstract omschrijft. Of er in jouw wereld nu vliegende auto's zijn of iedereen samen woont en zorgt in wolkenkrabbers, alles mag! Door deze out-of-the-box manier van denken kijk je verder dan wat je als organisatie nu verwacht te kunnen, en zal niemand je erop vastpinnen als je het niet haalt. 

Vragen die je jezelf kunt stellen:

  • In onze Droom is er niemand meer die (ervaren probleem is opgelost)
  • Iedereen is in staat om (doel)
  • Iedereen heeft (product/kans/dienst) zodat ze (nieuwe situatie)

 

Analyse waar staan we nu

Door te kijken waar je nu als organisatie staat heb je een beter beeld van wat al goed gaat én waar je nog aan wil werken. Zo kun je ook beter inspelen op kansen (of 'laaghangend fruit') als ze zich voordoen. 

Om je hierbij te helpen hebben we een basis-checklist gemaakt. Je kunt hier vragen afhalen en toevoegen om de checklist optimaal bij je eigen organisatie te laten aansluiten. De checklist bestaat uit 2 delen: 

Hoe gaan we om met onze eigen mantelzorgers?

Hoe mantelzorgvriendelijk zijn we?

Om een verband te leggen tussen de verschillende vragen, en eenvoudiger aan te kunnen passen naar je eigen situatie kun je ook gebruik maken van deze mindmap.

(klik op de afbeelding om in te zoomen)

We raden je aan om te starten met te kijken hoe je als organisatie omgaat met de eigen mantelzorgers. In onze ervaring is dit een 'sleutelvraag', het opent een nieuwe blik op het begrip mantelzorger. Dat ze er in verschillende vormen en maten zijn, dat de mate van overbelasting bij iedereen anders is, dat iedereen het mantelzorgen op een eigen manier ervaart en inpast in hun leven. Daarbij is het ook zeker interessant om van hen te horen waar zij, bij andere organisaties, tegenaan lopen in het zorgen voor hun naaste en te vragen wat zij als mantelzorger in de eigen organisatie zouden veranderen als zij het voor het zeggen hadden (zonder rekening te houden met belemmerende factoren als tijd, geld en opdracht).

Je kunt hierbij de praatplaat van Mantelzorg & Werk gebruiken. Zij bieden ook een online survey als je (tegen betaling) een uitgebreide analyse wil van het aantal mantelzorgers in je organisatie. En heb je alles op orde? Dan kun je gaan voor de officële erkenning als mantelzorgvriendelijke organisatie.

In het tweede deel zoom je in op de mantelzorgers voor wie je zorgt, of die naast jouw cliënt staan. De checklist geeft inzicht in hoe mantelzorgvriendelijk je organisatie is, en waar nog verbeterpunten zijn. 

Doe je dingen erg goed? Deel dit dan als inspiratie met andere Gideons. Zo ontstaat op deze site een database aan goede voorbeelden waar iedereen van kan leren.

 

Wat ervaart de mantelzorger

Na het invullen van de checklist is het tijd om met de mantelzorger in gesprek te gaan. Je toetst of je analyse klopt, hoort waar zij tegenaan lopen en wat zij juist waarderen. Heb je al ideeën hoe je dingen anders zou willen doen? Dan kun je die voorleggen om te kijken of je idee ook aansluit bij wat de mantelzorger zou willen.

Er zijn verschillende manieren om met mantelzorgers in gesprek te gaan. Hieronder een aantal voorbeelden.

In een Spiegelgesprek ga je het gesprek aan met een aantal mantelzorgers tegelijkertijd. De mantelzorgers zitten in het midden in een kring. Daaromheen zitten betrokken professionals uit je organisatie. Zij mogen tijdens het gesprek alleen luisteren naar wat de mantelzorgers vertellen. Afsluitend mogen ze een aantal vragen stellen om meer verdieping te krijgen op onderwerpen, maar ze mogen geen tegenreactie of uitleg geven. Door op deze manier het gesprek aan te gaan ontstaat een veilige sfeer waarin mantelzorgers kunnen vertellen wat ze echt ervaren. In zo'n gesprek wordt je als organisatie dus een spiegel voorgehouden, vandaar de naam van deze vorm. Er zijn organisaties die hierbij kunnen begeleiden. Bijvoorbeeld door een gespreksleider te leveren. 

 

Terug naar Startpunt Arnhems Mantelzorg Akkoord

 

 

Naar het overzicht
  • Fase 1 - op ontdekkingstocht door de organisatie