•• Mantelzorgen doe je niet alleen ••

contact

Fase 1 - op ontdekkingstocht door de organisatie

In deze eerste fase ga je op ontdekkingstocht door de eigen organisatie.
Vaak zijn er ook al antwoorden (of delen ervan) gegeven in de strategische stukken van je organisatie. En je teamleden (bestuur, manager en communicatie) hebben vaak ook al ervaring met het beantwoorden van deze vragen. 

 

 

 

Beantwoord eerst de vragen vanuit de organisatie en de cliënten voor wie je werkt. Kijk dan nog eens goed naar de antwoorden...
Welke dingen doe je ook voor de mantelzorger van de cliënt?
En bij welke dingen helpt de mantelzorger juist jou om je werk goed uit te voeren of het gewenste resultaat te behalen?

In deze eerste fase omschrijf je:

  • Wat je organisatie doet, waar je goed in bent en wat het belang is voor je organisatie om mee te doen.
  • Wat je Droom is.
  • Waar je nu staat met mantelzorg.
  • Wat de mantelzorger ervaart.

Hieronder vind je een aantal praktische tools om je te helpen bij het beantwoorden van deze vragen. De checklist en ervaringen bespreek je met je eigen organisatie en het projectteam van het Akkoord, de Droom delen we met anderen binnen het Akkoord zodat we samen een Droom voor heel Arnhem maken. 

Heb je behoefte aan meer ondersteuning? Kijk dan eens bij de verdiepende tools of laat het ons weten.

Omschrijven van de Droom

Hoe ziet de wereld er over 10 of 20 jaar uit? Welke plek neemt jouw organisatie dan in? En hoe is het leven veranderd voor de mensen met wie je te maken hebt? Door het omschrijven van de Droom geef je richting aan waar je mee bezig bent. Het mooie is dat je de Droom abstract omschrijft. Of er in jouw wereld nu vliegende auto's zijn of iedereen samen woont en zorgt in wolkenkrabbers, alles mag! Door deze out-of-the-box manier van denken kijk je verder dan wat je als organisatie nu verwacht te kunnen, en zal niemand je erop vastpinnen als je het niet haalt. 

Vragen die je jezelf kunt stellen:

  • In onze Droom is er niemand meer die (ervaren probleem is opgelost)
  • Iedereen is in staat om (doel)
  • Iedereen heeft (product/kans/dienst) zodat ze (nieuwe situatie)

 

Analyse waar staan we nu

Door te kijken waar je nu als organisatie staat heb je een beter beeld van wat al goed gaat én waar je nog aan wil werken. Zo kun je ook beter inspelen op kansen (of 'laaghangend fruit') als ze zich voordoen. 

Om je hierbij te helpen hebben we een basis-checklist gemaakt. Je kunt hier vragen afhalen en toevoegen om de checklist optimaal bij je eigen organisatie te laten aansluiten. De checklist bestaat uit 2 delen, en is hier downloadbaar als Word-bestand: 

- Hoe gaan we om met onze eigen medewerker-mantelzorgers?

- Hoe mantelzorgvriendelijk zijn we?

Je geeft antwoord in de stoplichtkleuren, met daarbij een toelichting.
Goed op de rails
Mee bezig
Verbetering is wenselijk
Nog amper in ontwikkeling
Nog niet in ontwikkeling

We raden je aan om te starten met te kijken hoe je als organisatie omgaat met de 'eigen' mantelzorgers, ofwel de collega's die mantelzorgtaken hebben of langdurig zieke collega's waarvan partner en kind de mantelzorger zijn. In onze ervaring is dit een 'sleutelvraag', het opent een nieuwe blik op het begrip mantelzorger. Dat ze er in verschillende vormen en maten zijn, dat de mate van overbelasting bij iedereen anders is, dat iedereen het mantelzorgen op een eigen manier ervaart en inpast in hun leven. Daarbij is het ook zeker interessant om van hen te horen waar zij, bij andere organisaties, tegenaan lopen in het zorgen voor hun naaste en te vragen wat zij als mantelzorger in de eigen organisatie zouden veranderen als zij het voor het zeggen hadden (zonder rekening te houden met belemmerende factoren als tijd, geld en opdracht).

Je kunt hierbij de praatplaat van Mantelzorg & Werk gebruiken. Zij bieden ook een online survey als je (tegen betaling) een uitgebreide analyse wil van het aantal mantelzorgers in je organisatie. En heb je alles op orde? Dan kun je gaan voor de officiële erkenning als mantelzorgvriendelijke organisatie.

In het tweede deel zoom je in op de mantelzorgers voor wie je zorgt, of die naast jouw cliënt staan. De checklist geeft inzicht in hoe mantelzorgvriendelijk je organisatie is, en waar nog verbeterpunten zijn. 

Doe je dingen erg goed? Deel dit dan als inspiratie met andere Gideons. Zo ontstaat op deze site een database aan goede voorbeelden waar iedereen van kan leren. 

 

Wat ervaart de mantelzorger

Na het invullen van de checklist is het tijd om met de mantelzorger in gesprek te gaan. Je toetst of je analyse klopt, hoort waar zij tegenaan lopen en wat zij juist waarderen. Heb je al ideeën hoe je dingen anders zou willen doen? Dan kun je die voorleggen om te kijken of je idee ook aansluit bij wat de mantelzorger zou willen. Hier vind je een aantal praktische voorbeelden hoe je het gesprek aan kunt gaan zoals het spiegelgesprek en het waarderend interview.

 

 

Terug naar Startpunt Arnhems Mantelzorg Akkoord

 

 

Naar het overzicht
  • Fase 1 - op ontdekkingstocht door de organisatie